< Tilbage

World Cup Herning: Når dressur bliver til kunst23-10-2025 - 09:01

Tekst og fotos: Jytte Lemkow

 

Klik her for at se alle billederne!

 

Er vi i Danmark egentlig klar over, at vi i Cathrine Laudrup-Dufour har en af verdens allerbedste dressurryttere, hvis ikke den bedste? Og at hun rider på en af verdens allerbedste dressurheste, hvis ikke den bedste – nu 16-årige Mount St John Freestyle?!

 

At det ikke kun er os danskere, der måske synes det, gav fem af de syv dommere i den individuelle Kür ved det lige overståede Europamesterskab i Crozet jo også udtryk for. At så én dommer så det markant anderledes, og som det allerede er bekendt, blev årsag til, at Cathrine og Freestyle med 0,143% blev slået på målstregen trods en pladsciffersum på kun 9 i modsætning til vinderen, dressursportens nye ”upcoming star”, belgieren Justin Verboomen på Zonik Plus, som havde en pladsciffersum på hele 13. Fem af de syv dommere havde Cathrine som vinder.

 

Ved det netop overståede FEI World Cup-stævne i Boxen i Herning demonstrerede Cathrine i hvert tilfælde atter en gang sin kunnen og sin styrke. Ikke kun fordi hun vandt begge Grand Prix-klasserne med afstand til konkurrenterne, som heller ikke hørte til den absolutte top af FEI’s verdensrangliste, men fordi hendes ridt i Grand Prix var ren magi, ja også Küren var fantastisk. Det var en demonstration af, hvad en korrekt samlet og veltilpas dressurhest er, og hvad en korrekt holdning på dette niveau er. Der var en sådan øvelseskvalitet, også i dressursportens glansøvelser – de flotte piaffer, som var med stort løft og flot takt og helt på stedet, og de udtryksfulde og rentaktede passager. At der så indløb et hurtigt anspring i den ene passage i Grand Prix, kunne ikke spolere det smukke samlede indtryk. Og harmonien mellem hest og rytter var magisk, og Cathrines smukke opstilling og diskrete hjælpere, ikke at forglemme – der var et sådant samspil og en sådan udstråling og energi, at jeg som tilskuer nærmest fik gåsehud. Og jeg har set mange Grand Prix’er i mit lange liv (de fleste uden at få gåsehud!). Selv fortalte Cathrine efterfølgende, at den nu 16-årige hoppe i Grand Prix havde været lige lovlig meget på dupperne. Den ville bare præstere. Jeg kan kun sige – det klædte den!

 

I deres ultrasvære Kür, som var den samme som ved EM for nyligt, var der, som sædvanligt fristes man til at sige, lidt mere ro på, og det blev igen en smuk demonstration af, hvorledes svær dressur skal og kan se ud. Den ene svære øvelseskombination efter den anden blev udført fejlfrit og med stor kvalitet, lethed og overskud, og de tre grundgangarter var af upåklagelig kvalitet. En ren fornøjelse at overvære, og dressur på allerhøjeste niveau. Dette ridt blev også honoreret med hele 90,175% fordelt med 83,350 for den tekniske værdi og 97,000 for den kunstneriske – det er helt vildt! Det er det næsthøjeste, Cathrine og Freestyle nogensinde har opnået. I Göteborg i marts fik de 91,140%, som er de højeste point nogen dressurrytter nogensinde har opnået i Sverige.

 

Der var i Kürprogrammet sammenlignet med Grand Prix lidt mere ro på, sådan kan Cathrine selv bedst lide det, og det giver hende sikkert også en større tryghed med alle de svære øvelseskombinationer. Sådan er Cathrines måde generelt at ride på, også på Freestyle - og man må jo medgive hende, at lige siden hun var pony-, junior- og ungrytter og som nu senior har ”dette koncept” givet pote, og et utal af sejre og medaljer på alle niveauer.

 

Men tilbage til Küren. I de fem kunstneriske slutkarakterer opnåede Cathrine og Freestyle 10 hos samtlige dommere for koreografi, for musikvalg og for måden at fortolke denne på. Og der var i de andre kategorier ikke en karakter under 9,0, samt mange 10-taller. Det er forrygende.

 

På andenpladsen fulgte ”en god gammel kending” svenske Patrik Kittel på nu 14-årige Touchdown, som ligger som nr. 11 på FEI’s verdensrangliste. Også Patrik havde ”slået et stort brød op” med alle de svære øvelseskombinationer, toprytterne nu engang viser, men Touchdown, som har en kæmpe frihed og stor bevægelse i sine skuldre og forben, ikke mindst i den frie trav og i passage, har ikke helt tilsvarende antrukne bagben, så den i nogle øvelser virker lidt ”svajrygget”. Men ride kan han jo, Patrik, som igen og igen har gæstet Danmark. I alt opnåede de 81,645% med 74,850% i den tekniske del og 88,440% i den kunstneriske.

 

Også tredjepladsen blev besat af et svensk par, Maria Von Essen og den 13-årige Invoice, som ligger som nr. 13 på FEI’s verdensrangliste (man må ikke håbe, at Maria er overtroisk!). Det er ikke et par, som udstråler: “Halløj – her kommer vi!” Til gengæld er det nydelig og solid ridning med nogle svære øvelseskombinationer i Küren, som blev så højt honoreret som med 81,040% fordelt med 75,200% for det tekniske, og hele 86,880% for det kunstneriske.

 

På fjerdepladsen fulgte Carina Cassøe Krüth og nu 14-årige og uforgængelige Heiline’s Danciera, som er tilbage i sporten. Carina er gravid i 7. måned, og det er helt uforståeligt, at hun er i stand til og kan og tør at ride Grand Prix i den tilstand på allerhøjeste niveau. Det skortede, omstændighederne taget i betragtning, ikke engang på energi og satsning fx i de som sædvanligt smukke frie traver, changementer og flotte galoppirouetter, hvorimod piafferne med en tendens til højere løft bag end for stadig er et problem, som synes umuligt at forbedre. I alt opnåede de 80,510% fordelt med 74,500% for det tekniske, og hele 86,520% i det kunstneriske.

 

Apropos graviditet, så forlyder det, at Blue Hors-rytteren og OL-deltageren i 2024, Nanna Skodborg Merrald, som vi desværre slet ikke har set i dressursporten i år, også er gravid og er i fjerde måned. Håber hun snart er tilbage, når hun er blevet mor, da hun er en rytter, vi savner i dressursporten.

 

De øvrige danske ryttere i FEI’s World Cup i Herning var OL-reserven Nadja Aaboe Sloth, som efterhånden har samlet stor rutine, og som med Favour Gersdorf havde et både svært og vellykket Kürprogram, hvor de opnåede 71,900% i det tekniske og hele 82,440% i den kunstneriske del - en samlet sjetteplads med 77,170%.

 

Omkring Rikke Duponts og Grand Galianos indsats i Küren var der palaver mellem dommerne, som vist nok gik ud på, om hun havde vist det antal sammenhængende galopspring for hvert andet spring, som reglerne foreskriver, men publikum blev ikke orienteret. Samlet sluttede Rikke i Küren på en 13. plads af de 15 tilladte startende, og opnåede 73,280% fordelt med 69,600% for det tekniske, og 76,960% for det kunstneriske.

 

Nationaliteten blandt de 15 deltagende ryttere fordelte sig således: Danmark 4, Sverige 4, Holland 3, Belgien 2, og Tyskland 2.

 

FEI World Cup-finalen i Western League såvel i springning som i dressur finder sted i Forth Worth i Texas, USA fra 8.-12. april 2026. Det forlød ved den efterfølgende pressekonference i Herning, at hverken Patrik Kittel eller Cathrine Laudrup-Dufour ville udsætte deres heste for de strabadser, der er forbundet med at lade hestene rejse så langt, selvom de kvalificerer sig, og det sikkert ikke er småpenge, der rides om i finalen. Det er ellers World Cup’ens 40-års jubilæum. I 1986 fandt den første finale sted i ’s-Hertogenbosch i Holland (jeg var der sikkert!), og vinder blev Anne Grethe Tørnblad på legendariske Marzog fulgt af Christopher Bartels på Wily Trout fra Storbritannien og ligeledes legendariske Christine Stückelberger fra Schweiz på Rubelit van Unkenruf.

 

40 års dressur og 40-års jubilæum for et koncept, som aldrig helt blev den succes, som grundlæggerne, tyske Hermann Duckek, som var bosiddende i Danmark, og hollandske Joop Bartels, havde håbet trods store præmier i finalen. Dengang, fx da svenske SAAB var sponsor, var førstepræmien en bil.

 

Klik her for at se alle billederne! 

< Tilbage